KOMUNIKASI VISUAL (Reka Bentuk Grafik)
1. KALIGRAFI
a. Berasal daripada perkataan Greek ’kallos grapha’ yang bermaksud tulisan cantik
b. Seni tulisan yang berkerawang dan berbunga, sama ada tulisan rumi / khat / jawi
c. Semua dokumen bertulis dipanggil manuskrip yang bermksud tulisan tangan
d. Jenis-jenis kaligrafi seperti tulisan Italik, Roman dan Gothik.
e. Biasanya di tulis menggunakan pen manuskrip, bulu burung dan berus
8. TIPOGRAFI
a. Seni menyusun atur huruf dan muka taip
b. Reka bentuk muka taip mesti sesuai dengan dengan tajuk, saiz, dan reka letak
c. Kategori muka taip
i. Muka taip peraga – untuk peragaan / paparan seperti iklan & bilbod
ii. Muka taip teks – huruf yang kecil untuk bacaan umum seperti akhbar dan majalah
d. Jenis muka taip
i. Serif – mempunyai serif / corak pada bahagian atas dan bawah seperti ABCDEFG (Times New Roman)
ii. Sans serif - tidak mempunyai serif seperti ABCDEFG (Arial Black)
iii. Kursif – berbentuk tulisan tangan seperti ABCDEFG (Monotype Corsiva)
iv. Dekoratif – bergaya & mempunyai hiasan seperti ABCDEFG (Jokerman)
9. ILUSTRASI
a. Ilustrasi ialah gambar lukisan / catan untuk menyampaikan mesej dengan lebih lebih jelas dan singkat
b. Biasanya hadir bersama artikel / akhbar & majalah
c. Jenis-jenis ilistrasi
i. Ilistrasi alam – contoh proses percambahan biji benih
ii. Ilistrasi fesyen – fesyen pakaian
iii. Ilustrasi perubatan – organ manusia
iv. Ilustrasi seni bina – pelan bangunan
v. Ilustrasi maklumat – carta / graf
vi. Ilustrasi penerbitan – buku, kad ucapan, majalah dan sebagainya
d. Ciri-ciri ilustrasi yang baik
i. Sesuai dengan tajuk
ii. Seimbang
iii. Dapat menarik perhatian
iv. Mudah dibaca
10. POSTER
a. Komunikasi perhubungan atau pengiklanan
b. Melibatkan tipografi, kaligrafi dan ilustrasi
c. Berfungsi untuk memberi maklumat, peringatan, berkomunikasi dan promosi
d. Ciri-ciri poster yang baik
i. Menarik perhatian
ii. Dapat menyampaikan mesej dengan berkesan
iii. Muka taip dan ilustrasi yang jelas
11. GRAFIK PERSEKITARAN / PENGIKLANAN
a. Jenis-jenis pengiklanan
i. Papan iklan / Bilbod ( amat popular pada masa kini )
ii. Iklan persimpangan ( terletak di persimpangan dan laluan strategik )
iii. Iklan Transit ( iklan yang dilekat pada kenderaan seperti teksi / bas )
iv. Tanda jalan
b. Aspek penting dalam grafik persekitaran
i. Keterbacaan – mudah dibaca, muka taip yang jelas
ii. Ilustrasi / gambar yang jelas dan sesuai
iii. Saiz iklan mengikut tempat / lokasi
iv. Keaslian dan kreativiti
v. Reka letak yang teratur
0 comments:
Post a Comment